Followers

Thursday, December 23, 2010

Fakta Tentang Jin (Part 2..)




Salam..

Dalam posting saya semalam, tentang 'fakta tentang jin', banyak membincangkan tentang Jin itu sendiri, so, ape kata, kita baca pulak tentang apa kelebihan Allah bagi pada Syaitan Nirrojim dan juga musuh tradisinya iaitu Nabi Adam alahissalam yang mewakili umat manusia keseluruhannya..Check it out!...

Nama iblis di langit dunia ialah ‘Abid. Di langit kedua Zahid. Di langit ketiga ‘Arif. Di langit ke empat Wali. Di langit kelima Attaqi Di langit keenam Al-Kozim dan di langit ketujuh Azazil dan di Luhhul Mafzuz, Iblis. 

Alah Taala memerintahkannya sujud kepada Adam. Dia berkata “Apakah dia lebih mulia dari aku? Bukankah aku lebih mulia darinya? Kau jadikan aku dari api dan kau jadikan dia dari tanah “Allah berkata “Aku boleh berbuat sekehendakku” Dia mengira dirinya mulia, dia berpaling dari Adam dengan bongkak ,di mana Malikat telah sujud kepada Adam ketika mereka bangun dan melihat Iblis tidak sujud, maka mereka sujud kali kedua untuk bersyukur. 

Namun Iblis tetap berpaling dari mereka tanpa menyesal lalu Allah jadikan rupanya seperti b.a.b.i, kepalanya seperti Unta, dadanya seperti punggung unta besar, mukanya bagaikan kera, kedua-dua matanya sobek sepanjang mukanya, hidungnya agak berlubang lebar, bibirnya bagai bibir tsur, taringnya keluar bagai b.a.b.i, janggutnya berbulu tujuh panjang sekali dan Allah sentiasa melaknatinya sampai hari kiamat. 

Dirawikan Iblis berkata “Ya Tuhanku ‘Keluarkan aku kerana Adam, aku tidak kuasa atasnya kecuali penguasaanMu. Allah berkata (1)“Engkau kukuasakan atasnya ya’ni atas anak cucunya kerana para nabi selamat dari Iblis. Berikan aku kuasa lagi “ Allah berkata (2) “Setiap dia beranak, engkaupun beranak “Iblis memohon lagi “Berilah aku lagi “Allah berkata (3)“ Jeratlah mereka dengan tipu daya. (4)Temanilah mereka dengan harta dan anak. (5) Sesatkan mereka dalam agama dan perbuatan yang batil. Perbuatlah sekehendakmu : 

Lalu Adam berkata Ya Tuhanku” Engkau berikan kuasa kepada Iblis kepadaku maka aku tidak boleh menghalanginya kecuali dengan pertolonganmu ‘ Allah berkata (1) “ Setiap umatmu akan dijaga oleh Malikat” Adam memohon lagi “Tambahilah aku” Allah berkata (2) “Setiap kebaikan yang dilakukan diberikan pahala (10) kali ganda. ‘Adam berkata lagi” Tambahilah Aku “ Allah berkata (3) “Aku terima taubat mereka selagi mereka masih hidup” Adam berkata lagi “ Tambahilah aku” 

Allah berkata lagi (4)“Aku ampuni mereka dan aku tidak mengira dosa yang mereka lakukan” Adam pun berkata “Baiklah” Aku telah merasa senang sekarang Kemudian Iblis berkata “Ya Tuhanku Engkau jadikan utusan kepada manusia dan kau berikan kitab. Maka siapakah utusanu dan apa pula kitabku “ Allah berkata “Utusanmu tukang tenung dan kitabmu perangai buruk, hadismu bohong, Qiranmu Syair, Tukang azanmu seruling, Masjidmu pasar, rumahmu adalah tandas, makananmu sesuatu yang tidak disertakan dengan namaKu, minumanmu adalah memabukkan dan perangkapmu adalah perempuan.’ 

Mukasyafah Al Qulub- Imam Al Ghazali ms50. 



bersambung...part 3..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...